Masarykův ústav vyšších studií ČVUT v Praze » Tags » Čeština
Ve čtvrtek 5. června 2025 se na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze uskutečnil 13. ročník mezinárodní odborné konference Regionální rozvoj mezi teorií a praxí. Letošní ročník nesl podtitul „Řešení socio-ekonomických disparit v době nejistoty“ a přivítal zástupce akademické sféry i odborníky z praxe z celé střední a východní Evropy.

Účastníky konference přivítala a program slavnostně zahájila doc. Ing. Lucie Plzáková, Ph.D., která byla zároveň garantkou tematické sekce věnované společenským aspektům regionálního rozvoje.
Během celého dne účastníci diskutovali aktuální výzvy regionálního rozvoje v tematických sekcích zaměřených na prostorovou, ekonomickou, environmentální, společenskou a inovační dimenzi.Vybrané příspěvky budou publikovány v odborných časopisech Acta Polytechnica CTU Proceedings a Regionální rozvoj mezi teorií a praxí, a budou tak dostupné i těm, kteří se konference osobně nezúčastnili.

  

Ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT v Praze vyhlásila mimořádné kolo přijímacího řízení pro akademický rok 2025/2026 pro bakalářský studijní program B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.

 

Termín vyhlášení: 12. 06. 2025
Termín pro podávání přihlášek: 30. 08. 2025
Termín přijímací zkoušky: 05. 09. 2025, 10.00 h

Termín zápisu: Zápisy ke studiu probíhají prezenčně 05. 09. 2025 v náhradním termínu zápisů v souladu s Časovým plánem akademického roku MÚVS.

Podmínky mimořádného kola přijímacího řízení

Studenti oboru Ekonomika a management absolvovali po své odborné praxi seminář Making Great Hiring Decision. Přednáška proběhla v rámci kurzu Získávání a výběr zaměstnanců prof. Ing. Zuzany Dvořákové, CSc.

Hostem byl Michal Šebo z Rohlík Group, který v rámci společnosti vede tým zodpovědný za strategii náboru napříč všemi trhy, kde Rohlík působí. Studentům přiblížil, jak vypadá rozhodování o výběru nových kolegů v praxi a jaké výzvy přináší nábor v rychle se rozvíjejícím prostředí.

Téma výběru zaměstnanců je pro studenty mimořádně užitečné – využijí ho nejen při vedení týmových projektů, ale i při hledání zaměstnání nebo v budoucí manažerské praxi.

Uměli byste chronologicky seřadit naše mince – denáry, groše, brakteáty a tolary? Tipli byste, kde byly platidlem obří kameny? A věděli byste, ke které zemi EU patří dalmatin a ke které třeba pralinky? Podobné otázky, hlavolamy a úkoly jsme nabídli návštěvníkům našeho stánku na Veletrhu vědy, který proběhl od 5. do 7. června 2025 v areálu PVA Expo Praha v Letňanech. Tuto největší vědeckou událost v Česku navštívily tisíce dětí, studentů i dospělých zájemců o vědu.

Na stánku Českého vysokého učení technického v Praze, kde se společně prezentovalo šest fakult a jeden ústav, měl MÚVS jedinečnou možnost představit svou činnost atraktivní formou. Návštěvníci si mohli vyzkoušet interaktivní rozhodovací hru Finanční arkády, v níž se ocitli v roli manažera technologického start-upu a museli činit klíčová rozhodnutí ohledně financování, marketingu či výrobních kapacit. Dále jsme nabídli hlavolamy, otázky a úkoly z oblasti financí, matematiky a EU a také možnost vyzkoušet si 3D brýle meta.

Děkujeme Domu zahraniční spolupráce (DZS) za poskytnutí materiálů o EU. Poděkování patří také týmu Krutart za výrobu interaktivního exponátu Finanční arkády.

Veletrh se nesl v duchu hesla „Věda v akci? To je ČVUT!“ – a MÚVS byl jeho hrdou součástí. Těší nás, že jsme mohli přiblížit naši práci malým i velkým návštěvníkům prostřednictvím zážitku, hry i chytrých otázek. Už nyní se těšíme na další popularizační akci VědaFest, který proběhne 18. června 2025 na Vítězném náměstí v Dejvicích!

 Foto: Jiří Ryszawy

Během letního semestru 2025 působila na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze Dr. Tuugi Chuluun z Loyola University Maryland jako Fulbright Distinguished Scholar. Její pobyt přinesl řadu konkrétních přínosů jak pro studenty, tak pro akademické pracovníky MÚVS.

Dr. Chuluun vedla dva odborné kurzy v angličtině pro studenty navazujícího magisterského studia – International Financial Management a Advanced Financial Management. Studenti kromě propojení teorie s reálnými daty a důrazu na týmovou práci velmi pozitivně hodnotili také přednášku portfoliového manažera Nialla O’Malleyho z USA, která výuku obohatila o praktický pohled na investování. Ocenili rovněž pravidelné diskuse o aktuálním dění na globálních trzích i možnost zapojit se do vlastních výzkumných projektů. Někteří z nich požádali Dr. Chuluun o vedení svých diplomových prací.

Dr. Chuluun také vystoupila v rámci mezinárodního programu ATHENS, kde vedla přednášku o roli dat ve financích a jejich významu pro rozhodování na finančních trzích.

Významnou část jejího pobytu tvořila také práce s pedagogy, pro které připravila a vedla sérii interaktivních workshopů zaměřených na rozvoj výzkumných dovedností – konkrétně „Kickstart Your Research Portfolio: Strategic Planning for Success“ a „From Idea to Action: Steps to Launch Your Research Project“. Individuálně spolupracovala s několika kolegy na MÚVS – poskytovala zpětnou vazbu k výzkumným záměrům i odborným textům a pomáhala s rozvojem výzkumných portfolií. 

Věnovala se také zvyšování kvality a inkluzivity výuky – vyučujícím ČVUT nabídla workshop „Academic Excellence for All – Designing Courses for Diverse Learners“ (realizovaný v rámci Vnitřní soutěže ČVUT 2025) a podílela se na programu Staff Weeku pro zahraniční účasníky přednáškou „Integrating Real-World Applications and Skills in Your Courses“.

Děkujeme Dr. Chuluun za její energii, odbornost a vstřícnost. Její pobyt byl pro studenty i kolegy MÚVS velmi inspirativní a doufáme, že naše spolupráce bude pokračovat i v budoucnu.
V rámci krátkodobé skupinové stáže zamířili studenti a akademici Masarykova ústavu vyšších studií do italské Katánie, aby načerpali inspiraci a sdíleli zkušenosti se svými zahraničními protějšky. Cílem bylo získat příklady dobré praxe ze zahraničních technicky zaměřených škol a rozšířit pedagogické obzory v oblasti metod a přístupů k výuce.

Skupinu z MÚVS tvořili dva akademičtí pracovníci – doc. PhDr. Dana Dobrovská, CSc. a doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. – a dvanáct vybraných studentů bakalářského studijního programu Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku. Společně navštívili tři vzdělávací instituce, které se zaměřují na různé formy technického a praktického vzdělávání. 

Liceo Scientifico E. Boggio Lera
První zastávkou bylo státní vědecké gymnázium Boggio Lera, které kromě kvalitní výuky přírodovědných a technických předmětů zaujalo také svou architekturou a propojením historie s moderními technologiemi. Studenti školy připravili prezentaci i prohlídku areálu, během níž hosty provedli například učebnami s dotykovými panely nebo historickými částmi budovy, jako je antická ulice pod prosklenou podlahou.

Istituto Tecnico Tecnologico Cannizzaro
Druhá škola, technický institut Cannizzaro, nabídla pohled do světa robotiky, 3D tisku a digitálních médií. Místní studenti představili hudební videoklip „Mi chiamo Carmelo“, který vznikl jako výsledek inkluzivního přístupu a spolupráce mezi studenty. Prohlídka školy zahrnovala moderní laboratoře, robotické dílny i nahrávací studio.

Istituto Comprensivo Pizzigoni–Carducci
Třetí návštěva směřovala na základní školu Pizzigoni–Carducci, kde probíhala diskuse o výuce s místními pedagogy. Řešila se témata jako využití umělé inteligence ve vzdělávání nebo role volitelných kroužků, například robotiky. V přátelské atmosféře si studenti prohlédli i výzdobu školy a ukázky prací dětí.

Celá stáž se uskutečnila ve dnech 25.–30. května 2025 a byla financována z projektu „Zkvalitnění a podpora pregraduální přípravy učitelů a učitelek pro výuku na technických středních odborných školách a středních odborných učilištích“. Zkušenosti z Katánie přinesly nejen nové podněty pro profesní kompetence budoucích učitelů, ale i důležité mezinárodní kontakty a inspiraci do další výuky.


Na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT během letního semestru úspěšně proběhl pilotní kurz celoživotního vzdělávání Introduction to SAP S/4HANA, zaměřený na získání praktického přehledu o fungování jednoho z nejrozšířenějších podnikových informačních systémů. Tento specializovaný kurz je určen pro studenty vysokých škol zapojených do SAP University Alliances, kteří si chtějí rozšířit kvalifikaci a osvojit si základy práce se systémem SAP nad rámec standardní výuky.

Účastníci získali úvodní přehled o fungování systému SAP S/4HANA a ocenili zejména jeho srozumitelnost a praktické zaměření. „Kurz byl skvěle strukturovaný a pro mě jako úplného začátečníka velmi přínosný,“ uvedla jedna z účastnic v závěrečné zpětné vazbě.

Kurz vede doc. Ing. Miloš Ulman, Ph.D., odborník na podnikové informační systémy, který se dlouhodobě zaměřuje na ERP platformy a jejich využití v praxi. Ve výuce propojuje technické porozumění systému SAP s důrazem na reálné firemní procesy a uživatelskou zkušenost.

Další kurz bude spuštěn v říjnu 2025 a nabídne práci s novou verzí systému SAP S/4HANA 4.3 a inovované praktické příklady připravené ve spolupráci s partnerskou institucí v Magdeburgu.

SAP S4HANA Logo | My Supply Chain Group

Studenti předmětu Online marketing se již podruhé zapojili do Seznam.cz Studentské kampaně – praktické aktivity, v níž si ověřují své dovednosti při správě reálných online kampaní v reklamním systému Sklik. V letním semestru 2024/2025 pracovali studenti v týmech, analyzovali výsledky a optimalizovali kampaně podle zadání skutečných klientů.

Masarykův ústav vyšších studií tak pokračuje v úspěšné spolupráci se společností Seznam.cz, jejíž odborníci Michaela Bauerová a Jan Zvolánek se na výuce aktivně podíleli.

Předmět Online marketing je součástí oborového zaměření Marketing, které garantuje Institut manažerských studií. Studenti se navíc mohou zúčastnit soutěže, v níž porovnají své schopnosti se studenty dalších vysokých škol. Nejlepší účastníci získávají možnost ucházet se o placenou stáž ve společnosti Seznam.cz.

Studentky Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Štěpánka Caroline Di Maio a Beáta Postlová získaly 1. místo v prestižní soutěži Marketér roku JUNIOR 2024, kterou pořádá Česká marketingová společnost.

Vítězná kampaň pro NGO Genesis s názvem „Poznej svět. Změň názor.“ zaujala odbornou porotu v kategorii Marketingová strategie. Téma letošní výzvy – Jak úspěšně komunikovat značku v polarizované společnosti – pojaly studentky s mimořádnou hloubkou, empatií a důrazem na hodnotovou komunikaci. Jejich projekt ukázal, že i mladá generace dokáže vytvářet kampaně s jasnou vizí a silným společenským přesahem.

Štěpánka a Beáta prezentovaly svou práci na slavnostním večeru na Pražském hradě, kde zazněly i vítězné kampaně hlavní kategorie, včetně projektu Partners Banky, a.s. Jejich vystoupení potvrdilo, že strategické uvažování, cit pro aktuální témata a profesionální přístup nejsou výsadou pouze zkušených marketérů.

Cenu předal předseda Klubu učitelů marketingu ČMS Ing. Libor Nečas, Ph.D.

Gratulujeme studentkám k tomuto mimořádnému úspěchu a děkujeme celému pedagogickému týmu MÚVS ČVUT za podporu a inspiraci. Právě díky jejich vedení vyrůstá generace marketérů, která se nebojí přemýšlet do hloubky a tvořit kampaně, které mají smysl.

International Project Workshop se letos koná už počtvrté – a opět hledáme studenty, kteří se nebojí výzev a chtějí zažít práci v mezinárodním týmu na reálném zadání od prestižních firem. V prosinci prezentovali účastníci výsledky minulého ročníku v Německu – a byl to silný závěr plný nápadů, energie i upřímné radosti ze společné práce napříč zeměmi.
Letos spolupracujeme s osvědčenými partnery jako Cofidis, TotalEnergies, Mattoni, Siemens a nově také s farmaceutickou firmou Novartis. Studenti se tak mohou těšit na různorodá témata, která propojí teorii s praxí v konkrétním firemním kontextu.
IPW není klasická stáž – spíš připomíná práci v poradenském týmu. Studenti společně řeší zadání, která by běžně končila na stolech interních týmů nebo externích konzultantů. Výsledky pak prezentují přímo top managementu.
V rámci programu si účastníci rozvíjejí dovednosti, které zaměstnavatelé skutečně hledají: schopnost spolupracovat, komunikovat, argumentovat i hledat řešení v nečekaných situacích. Získají zkušenosti, které se v životopise rozhodně neztratí.

Jak IPW probíhá?
Program začíná v říjnu úvodním workshopem v Praze, kde firmy představí konkrétní zadání a studenti je osobně navštíví. Týmy pak několik týdnů spolupracují online – s podporou akademických tutorů a v pravidelném kontaktu s firmami. Na závěr se všichni setkají na partnerské univerzitě v Evropě, kde dokončí projekty a prezentují je před odbornou porotou složenou ze zástupců univerzit i firem. Studenti získají certifikát o účasti a 6 ECTS kreditů. Výuka probíhá tak, aby bylo možné skloubit IPW s dalšími předměty.

Tým organizátorů i partneři se těší, s jakými nápady studenti přijdou letos. Výběrové řízení proběhne v červnu, PŘIHLAŠOVÁNÍ  je možné do 8. 6. 2025. Pokud vás IPW láká, neváhejte – může to být začátek něčeho velkého.