Studenti předmětu Maloobchodní podnikání se 8. dubna 2025 seznámili s aktuálními výsledky studie Shopper Review CZ 2024, kterou pravidelně realizuje výzkumná agentura Skála a Šulc. Výzkum sleduje dlouhodobé trendy v oblasti nákupního chování a tržních podílů v maloobchodě s potravinami a propojuje je s makroekonomickým vývojem. Studenti tak měli možnost nahlédnout do praxe a analyzovat aktuální marketingové strategie hlavních hráčů na trhu.
Hodnota celkového maloobchodu s potravinářským zbožím se pro rok 2024 odhaduje na více než 600 miliard Kč. Inflace v letech 2022 a 2023 významně oslabila kupní sílu spotřebitelů. Zajímavým zjištěním však je, že lidé svou ekonomickou situaci často vnímají jako ještě horší, než jaká ve skutečnosti je, což vede ke snaze šetřit výrazněji, než odpovídá reálnému stavu. Ačkoli celková hodnota trhu v korunách roste, objem nakoupených potravin naopak klesá.
Tato situace se odráží ve změně nákupního chování. Akční nákupy zůstávají extrémně silným a dále rostoucím fenoménem. Nejvíce zákazníci stále utrácejí v hypermarketech, následují diskonty a supermarkety. Roste však také počet věrných zákazníků e-shopů. Z hlediska tržních podílů dominuje Lidl, následovaný Kauflandem a Albertem. V posledním roce zaznamenaly výrazný růst Penny a již zmíněné online obchody.
Při výběru prodejny hraje pro zákazníky klíčovou roli dostupnost. Na rozdíl od minulosti se zvyšuje frekvence nákupů, které jsou však menšího rozsahu. Na druhém místě v důležitosti se objevují ceny a akce, následované šíří sortimentu a úrovní výběru. Čerstvost a kvalita potravin se dostávají až na čtvrté místo, pátým kritériem je jednoduchost a rychlost nákupu.
Překvapením je, že spotřebitelé stále nejčastěji vyhledávají informace o slevách a akcích v papírových letácích – jejich význam však postupně klesá. Hlavním komunikačním kanálem se stávají mobilní aplikace, které si podle studie stáhlo již 73 % zákazníků nakupujících potraviny.