V České republice prošla spotřební družstva po roce 1989 transformací a dnes se podílejí na tržbách v maloobchodě s rychloobrátkovým zbožím cca 6 %. Obsluhují převážně vesnický prostor, který je spojený s vyššími náklady na oběhové procesy, zejména na logistiku. Lukáš Němčík v přednášce představil inovativní projekty, které spotřební družstva pilotně vyzkoušela. V současnosti sázejí spotřební družstva na hybridní formu maloobchodního provozu, kdy je prodejna v určité hodiny obsluhována personálem, a dále přechází do režimu automatické prodejny 24/7. Využívána je přitom bankovní identita zákazníka a umělá inteligence pro vizuální rozpoznávání prodejního prostoru, která se ukázala být efektivnější než sledování službou na monitorech. Spotřební družstva se tak stávají v retailingu v České republice zajímavým inovativním segmentem jak pro formu podnikání, tak pro nasazení pokročilých technologií.