Matěj Belička svou cestu na Masarykové ústavu vyšších studií ČVUT začal v roce 2016 studiem oboru Ekonomika a management. V současné době už dokončuje navazující obor Projektové řízení inovací. Splněné má už všechny předměty, dopsal diplomovou práci na téma Inovátoři v České republice, a k zisku titulu Ing. mu tak chybí už „jen“ státní závěrečná zkouška. Kromě studia nasbíral Matěj v posledních letech také cenné pracovní zkušenosti v různých oborech.
Jaké byly tvé pracovní začátky?
Při bakalářském studiu jsem začínal jako asistent v cestovní kanceláři. Pomáhal jsem v každodenní agendě, komunikoval se zákazníky, připravoval různé podklady a podobně. Podílel jsem se také na tvorbě marketingu firmy, v čemž mi MÚVS určitě pomohl. Využil jsem při tom znalosti z předmětů zaměřujících se jak právě na marketing, tak na prezentační dovednosti nebo komunikaci. Zkoušel jsem také finanční poradenství, zpracovával jsem mimo jiné třeba finanční analýzy. U této zkušenosti jsem zase čerpal z předmětů, kde jsme probírali finance podniku nebo podnikatelské plány.
Využil jsi během studia nabídky praxí, které zajišťuje přímo MÚVS?
Hlásil jsem se do Coca Coly na pozici manažer trainee, ale výběrové řízení bylo hodně náročné. Mělo asi šest kol a já jsem skončil těsně před pracovní nabídkou. Ale díky tomu, že se mi v jednotlivých kolech dařilo, mi nabídli alespoň stáž. Takže jsem absolvoval intenzivní dvoutýdenní školení, při kterém jsem sbíral zkušenosti od různých manažerů napříč odděleními. Bylo to hodně přínosné, a hlavně je to i zajímavá položka v životopisu.
Kam jsi pokračoval po dokončení bakalářského studia?
To už jsem si začal hledat práci na plný úvazek. Nějakou dobu jsem pracoval jako fleet manažer, prodejce vozů v automobilové firmě. Tam jsem například vyhledával různá obchodní partnerství a zpracovával nabídky.
Jak se ti po pracovní stránce daří teď?
Aktuálně si místo hledám, čeká mě několik výběrových řízení. V předchozím zaměstnání jsem skončil, protože to byla poměrně malá firma, ve které mi chyběla možnost se kariérně i osobnostně rozvíjet. Věřím, že se mi podaří najít něco perspektivnějšího, kde budu moct postupovat na manažerské pozici, ke které mě studium oboru Ekonomika a management vedlo.
Máš nějaký „dream job“ nebo třeba konkrétní vysněnou společnost?
Chtěl bych být obchodní manažer, mít pod sebou tým lidí, které budu moct vést a motivovat. A potom třeba pět až deset let v té firmě růst a směřovat například na post obchodního ředitele firmy. Uvidíme, jak to postupně půjde. Zároveň by se mi určitě líbilo spojit práci s mým velkým koníčkem, což je fitness.
Jak ses k tomuto zájmu dostal?
Posilování pro mě byla nejdřív doplňková aktivita k tenisu, kterému jsem se věnoval. Začal jsem cvičit, abych měl silnější úder a hodně mě to chytlo. Začal jsem se tomu věnovat naplno a řešit i stravu, regeneraci a podobně. Stal se z toho už takový můj životní styl a nedovedu si představit, že bych byl třeba týden bez fitka. Přijdu tam hlavně na jiné myšlenky a potom jsem připravený pokračovat v práci nebo učení. Jednu dobu jsem taky aktivně závodil v kulturistice. To mi dalo do života také to, že jsem se zlepšil takzvaně v tahu na bránu. Když mám cíl, udělám všechno pro to, abych ho dosáhl.
Jak se ti dařilo/daří skloubit zájmy a studium?
Bakaláře jsem studoval prezenční formou, to jsem měl školu třeba třikrát, čtyřikrát do týdne. Záleželo taky, jak jsem si rozvrh sám nastavil. Myslím od druhého ročníku pak byla možnost si i vybrat volitelné předměty, které jsem si mohl zvolit také podle toho, co mě nejvíc zaujalo a poskládat si to do svého harmonogramu. Takže čas na sebe i na sport jsem si dokázal najít. Navazující studium jsem zvolil už v kombinované formě. Školu jsem měl dvakrát do měsíce o víkendech, tam to tedy problém taky nebyl.
Je podle tebe na ČVUT dostatek studentských aktivit?
Určitě, doteď mi chodí pozvánky a různé kurzy týkající se třeba osobního rozvoje. Já sám jsem byl na kurzu malování a kresby. Bylo fajn si zkusit něco jiného, kreativního a zároveň poznat nové lidi.
Co považuješ za největší benefity školy?
Bude to asi přátelské prostředí. Kdykoliv jsem něco potřeboval, mi profesoři vyšli vstříc, poradili. Velký přínos je i to, že teorii, kterou se učíme, aplikujeme na příkladech. Oceňuju také, že pracujeme v týmech a učíme se tak komunikovat v kolektivu, a třeba i ten tým vést.
Co bys vzkázal někomu, kdo nad MÚVS uvažuje?
Ať určitě neváhá. Školu můžu doporučit hlavně kvůli přátelské atmosféře, dobrému jménu ČVUT nebo bezproblémovému uplatnění na trhu práce.