Projekty realizované katedrou jazykové výuky JASPEX
-
Intercultural Communicative Competence – A Competitive Advantage for Global Employability (ICCAGE)
(2015-2017)
Project partners:
Czech Technical University – Masaryk Institute of Advanced Studies (coordinator)
Institito Politécnico de Castelo Branco, Portugal
Budapest Business School, Hungary
Web of ICCAGE
Background of the ICCAGE project:
In an increasingly globalised world of intercultural dialogue and international business, Higher Education is facing challenges such as communication barriers, cultural stereotypes, prejudices, identity conflicts and language deficiency which compounds the lack of skills to interact successfully. Local con-texts of cultural and linguistic homogenisation in European countries such as Hungary and the Czech Republic would require strategies to motivate teachers and students to go beyond their own cultural comfort zone. Intercultural Communication Competence (ICC) is a key competence to deal with the social and political changes resulting from European globalisation; it is also a key competence for student mobility and effective integration in competitive job markets.
Although the need for the acquisition of Intercultural Communication Competence is clearly stated in the EU language policy, the complexity of the concept leads to multiple interpretations and solutions across European higher education institutions. Sharing knowledge of the practices is essential for further innovation.
The ICCAGE project (Intercultural Communicative Competence – A Competitive Advantage for Global Employability) is a transnational project which aims at addressing these needs, by creating innovative ICC course activities and educational materials, including telecollaborative practices, for students of business, management and tourism, using English and Spanish as lingua franca.
JARO II
Jazykové a metodické vzdělávání pedagogických pracovníků na území hl. města Prahy.
Realizace: 2010 – 2013
Jazykový projekt pro pražské učitele úspěšně zakončen (In Učitelské noviny, 24. září 2013)
Předáváním certifikátů o složení jazykových zkoušek nebo o získání odborné kvalifikace k výuce angličtiny bude v září zakončen tříletý projekt pro pražské učitele, JARO II.
V období 2010 – 2013 byly v projektu „Jazykové a metodické vzdělávání pedagogických pracovníků na území hl. města Prahy“ v rámci celoživotního vzdělávání realizovány jazykové kurzy angličtiny, němčiny a francouzštiny, metodické kurzy pro kvalifikované i nekvalifikované učitele jazyků specializované na didaktiku jazyka s ohledem na věková specifika žáků a studentů, a rozšiřující studium angličtiny vedoucí k získání odborné kvalifikace pro výuku anglického jazyka. Mezi klíčové faktory patřilo nejen zvýšení jazykových znalostí a dovedností pedagogických pracovníků a jejich kvalifikovanosti, ale také snaha podpořit jejich sebevědomí, motivaci a zvednout prestiž učitelského povolání.
Výuku vedla a odborně garantovala katedra jazykové přípravy Jaspex Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT v Praze, která se zabývá dalším vzděláváním učitelů již více než dvacet let a stojí za řadou úspěšných projektů realizovaných v Praze i v ČR.
Drtivou většinu kapacity projektu tvořili zájemci o angličtinu, přes 85 %. Vývoj v posledních letech naznačuje, že zvládnout pohotovou komunikaci v tomto jazyce bude generace dnešních dětí potřebovat intenzivněji než generace předchozí, proto byla část projektu zaměřena na zkvalitnění metodiky výuky anglického jazyka. Uvítali ji zejména učitelé z 1. stupně, kteří se mnohdy cítí v cizím jazyce nejistí. Ocenili hlavně praktické aktivity, tipy pro nácvik výslovnosti nebo konzultace k učebnicím. V projektu byly pilotovány materiály s aktivitami, které
si vytvářeli sami učitelé pro doplnění jazykových hodin a zvýšení motivace žáků. Hry, soutěže, simulace situací, které jejich žáci znají z praktického života, byly shrnuty do sborníku dobré praxe. Několik desítek učitelů získalo potřebnou odbornou kvalifikaci pro výuku angličtiny. Ti, kteří se soustředili jen na jazyk, získali osvědčení o složení standardizované zkoušky.
Projekt celkově potvrdil, že učitelé si uvědomují důležitost dalšího vzdělávání a projevují o ně zájem. Koncepční a ucelená nabídka, jakou jazykový projekt JARO II přinesl více než šesti stům pražským učitelů, tak mnohdy úspěšně nahradila náhodnou a nepromyšlenou volbu individuálních vzdělávacích akcí. Řada účastníků totiž přiznala, že sama příliš systematicky vlastní rozvoj neplánuje.
Projekt byl spolufinancován z prostředků ESF a to z Operačního programu Praha – Adaptabilita. Velký dík za uskutečnění a spolufinancování takto potřebného projektu patří odboru školství, mládeže a sportu MHMP, bez jehož iniciativy by projekt nevznikl a nebyl realizován.
PhDr. Monika Hřebačková
VedAk
Angličtina pro akademické a vědecké pracovníky a doktorandy ČVUT
Realizace: LS 2013-2014 a ZS 2014-2015.