V rámci výuky předmětu Maloobchodní podnikání vystoupil na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys – lídra v zakládání středních a větších e-shopů na míru v České republice. Jeho přednáška přinesla studentům detailní pohled na aktuální trendy a výzvy v oblasti e-commerce.
Tématem byly zejména zásadní změny, kterými tento sektor prošel v posledních třech letech a příležitosti, které se otevírají pro jeho další růst. Česká republika se dlouhodobě řadí mezi světovou špičku v počtu e-shopů na obyvatele – aktuální odhad mluví o cca 50 tisících aktivních e-shopech, přičemž jejich počet zatím neklesá.
Struktura trhu se však proměňuje. Dochází k posilování pozice největších hráčů – dnes už 1 % největších e-shopů tvoří přibližně 80 % celkových tržeb. Své pevné místo si stále drží česká Alza, především díky neustálým inovacím, avšak dynamicky roste i podíl zahraničních marketplace platforem, z nichž v Česku aktuálně vede zejména čínský TEMU, zaměřený na velmi levné zboží čínského původu. Mezi pětici největších zahraničních platforem se řadí také marketplace společnosti Kaufland.