V průběhu akademického roku 2024/2025 uspořádal Masarykův ústav vyšších studií ČVUT v Praze sérii tří workshopů věnovaných využívání umělé inteligence (AI) ve výuce. Jejich cílem bylo poskytnout vysokoškolským pedagogům i provázejícím učitelům z partnerských středních odborných škol a učilišť praktické znalosti a dovednosti, díky nimž mohou moderní AI nástroje začlenit do své každodenní praxe.
První workshop s názvem „Základy umělé inteligence a její potenciál ve výuce“ se uskutečnil 18. října 2024 a nabídl účastníkům úvod do základních konceptů AI a strojového učení. Diskutovalo se o možnostech využití těchto technologií ve vzdělávání a nechyběly ani praktické ukázky, například při plánování výuky, zjednodušování administrativy či personalizaci učení. Součástí programu byla také debata o etických otázkách a rizicích spojených s AI ve školství.
Druhý workshop, který proběhl 29. listopadu 2024, byl zaměřen na praktické ukázky využití umělé inteligence pro zefektivnění výuky. Účastníci si vyzkoušeli práci s chatboty, tvorbu efektivních promptů i jejich kombinování. Dozvěděli se také, jak lze pomocí AI generovat různé výukové materiály – od textů a prezentací až po kvízy a multimediální obsah. Program doplnily ukázky využití AI Person a příklady integrace AI do výukových systémů, jako je Moodle.
Třetí a závěrečný workshop se konal 7. března 2025 a nesl se v duchu efektivního využívání AI v praxi. Účastníci se seznámili s nejnovějšími trendy a novinkami v oblasti AI a vyzkoušeli si praktická cvičení zaměřená na práci s konkrétními nástroji v reálných scénářích. Program zahrnoval generování různých druhů výstupů, tvorbu vlastních AI Person a také ukázky integrace AI do systémů, jako je MS Teams. Největší přínos měla interaktivní část, kdy měli účastníci možnost samostatně tvořit a vyzkoušet aplikace umělé inteligence přímo ve své pedagogické praxi.
Série workshopů potvrdila, že AI představuje významný nástroj pro moderní vzdělávání – od úspory času při přípravě výuky až po podporu individualizace přístupu ke studentům. Zároveň otevřela diskuzi o etických aspektech a možných rizicích využívání AI, což je důležitým předpokladem pro její odpovědné zapojení do vzdělávacího procesu.
Všechny workshopy byly spolufinancovány z projektu „Zkvalitnění a podpora pregraduální přípravy učitelů a učitelek pro výuku na technických středních odborných školách a středních odborných učilištích“ (CZ.02.02.02/00/23_019/0008345).
Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, zobrazení přizpůsobeného obsahu a reklam, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.