České vysoké učení technické v Praze rozšiřuje svou nabídku studijních programů o učitelské obory, které reagují na dlouhodobý nedostatek pedagogů odborných a přírodovědných předmětů na středních školách. Nové magisterské programy učitelství budou realizovány na pěti fakultách ČVUT a umožní studentům propojit odborné znalosti s moderními pedagogickými přístupy.
„Dlouhodobý význam těchto akreditací je zřejmý. Nechceme ztrácet talenty a zároveň také chceme, aby se na trhu práce pohybovala kvalitně připravená pracovní síla. Velkým přínosem je spolupráce napříč fakultami, která umožnila vytvoření kvalitních a provázaných učitelských programů,“ říká prof. PhDr. Vladimíra Dvořáková, CSc., ředitelka MÚVS.
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská (FJFI)
Programy učitelství fyziky, učitelství matematiky a učitelství chemie jsou postaveny na provázání přírodních věd a silném důrazu na science thinking – propojení teorie s praktickými aplikacemi. Fakulta podporuje i práci s nadanými studenty a aktivně se zapojuje do olympiád, korespondenčních seminářů nebo SOČ. Výuka didaktiky je orientovaná na reálné potřeby výuky a výzkumné poznatky z těchto oborů.
Fakulta strojní (FS)
Učitelství strojírenských předmětů cílí na technicky vzdělané studenty, kteří chtějí své znalosti předávat dál. Program je silně navázán na praktickou výuku – studenti pracují s laboratorním vybavením a současně rozvíjejí učitelské dovednosti formou modelových výstupů. Specifikem programu je povinný předmět v angličtině a přímé propojení se současnými průmyslovými trendy.
Fakulta stavební (FSv)
Studium učitelství stavebních předmětů je možné prezenčně i kombinovaně, což ocení i odborníci z praxe. Fakulta má zajištěné smluvní spolupráce se středními školami, kde probíhají pedagogické praxe. Studenti navíc získají přístup k nově modernizovaným laboratořím včetně specializovaných pracovišť zaměřených na mikroskopii, automatizaci nebo vizualizační technologie.
Fakulta elektrotechnická (FEL)
Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů staví na silném technickém zázemí fakulty. Program propojuje výuku s reálnými projekty v oblastech jako internet věcí, robotika či silnoproudá elektrotechnika. FEL navíc nabízí dlouhodobě úspěšné aktivity pro středoškoláky i jejich učitele – například Robosoutěž nebo Robotický seminář, které mohou studenti v rámci studia sami spoluvytvářet.
Fakulta informačních technologií (FIT)
Nový program učitelství informatiky se zaměřuje na rozvoj informatického myšlení a práci s nejnovějšími didaktickými přístupy v oblasti digitální gramotnosti. Studenti se naučí, jak učit algoritmizaci, práci s daty nebo programování s ohledem na kognitivní procesy žáků. Výuka probíhá i ve specializovaných laboratořích, například v Laboratoři pro testování uživatelského rozhraní.
Cílem ČVUT je vychovat učitele, kteří budou nejen odborníky ve svém oboru, ale také inspirativními osobnostmi schopnými probudit u studentů zájem o techniku a přírodní vědy. Absolventi získají titul Mgr. a najdou uplatnění zejména na středních odborných školách, lyceích a gymnáziích. Více o nových učitelských programech a jejich přínosu pro vzdělávací systém se dozvíte v rozhovoru s Vladimírou Dvořákovou.
Programy vznikly díky podpoře z Národního plánu obnovy, financovaného Evropskou unií, který si klade za cíl propojit kvalitní odborné vzdělání s inovativní výukou a přispět ke zlepšení vzdělávacího systému v České republice.