Na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze (MÚVS) si klademe za cíl připravit učitele odborných předmětů, resp. učitele praktického vyučování a odborného výcviku tak, aby obstáli v náročné učitelské praxi, příp. i v jiných technických oborech, a to vč. řídicích funkcí.
Uplatnění techniků v učitelské profesi je podmíněno jak platnou školskou legislativou, tak potřebou rozšíření spektra možností pro absolventy technického středoškolského a vysokoškolského vzdělání v kvalifikovaných pozicích ve školství. Oddělení pedagogických a psychologických studií MÚVS aplikuje poznatky pedagogických věd na odbornou technickou problematiku. Technické vzdělání je aprobací studentů učitelských studijních oborů a pedagogické poznatky vlastně dynamizují tento odborný základ. Cílem je, abychom vychovali špičkové profesionály, kteří budou motivováni k učitelské profesi jako takové a po úspěšném absolutoriu nastoupí do školské praxe. Naši absolventi mají nejen dostatečné zázemí v technických oborech, ale získávají v pedagogicko-psychologické složce přípravy znalosti a kompetence, které jim umožní zvládat nároky učitelské profese.
Učitelství odborných předmětů je otevřeno pro studenty magisterských studijních programů ČVUT, kteří mohou studovat pedagogiku souběžně se studiem na fakultě, a pro absolventy inženýrských studií technických univerzit. Zájem je i ze strany doktorandů a odborných asistentů ČVUT, kteří vnímají potřebu pedagogického vzdělání pro svou odbornou praxi, aby dovedli úspěšně řídit výchovně vzdělávací proces. Učitelství odborného výcviku a praktického vyučování je určeno absolventům středních odborných škol, kteří chtějí pracovat v oblasti odborné profesní přípravy zejména učňovské mládeže.
Učitelské kompetence
Co po učitelích vlastně chceme? Předně zvládnutí poznatkové základny, která je tvořena několika složkami: oborovou (technické vzdělání), oborově-didaktickou, pedagogicko-psychologickou a obecně kultivující (celouniverzitní základ) a také pedagogickou praxí. V souladu s poznatky pedagogického výzkumu klademe
v učitelském vzdělávání stále větší důraz na kompetenční model přípravy, který našim absolventům v praxi umožňuje autonomní vytváření strategií pedagogické práce. Abychom naučili studenty a studentky reflektovat pedagogický proces, pracujeme v didaktické složce přípravy s materiály z praxe a s rozbory pedagogických mikrovýstupů.
S ohledem na nároky současné doby klademe také stále větší důraz na jazykovou vybavenost (1–2 cizí jazyky), digitální gramotnost, vč. zvládnutí smart-technologií, a na tzv. měkké dovednosti („soft skills“). Učitel by měl být iniciativní, komunikativní, kreativní, samostatný, aktivní, kriticky myslící, inovativní, zvládající stres, schopný budovat a udržet si autoritu, otevřený vůči změnám, empatický vůči žákům, rodičům i kolegům, stále se vzdělávající, entuziastický, morální, příkladný, asertivní, sebereflexivní, flexibilní, empatický, teambuildingový… I díky všem těmto kompetencím a širšímu záběru překračujícímu rámec technického vzdělání se absolventi našich učitelských studijních oborů uplatňují i mimo učitelskou profesi.
Našim studentům a studentkám nabízíme také další edukační příležitosti, jak rozvinout znalosti a dovednosti. Za poslední tři roky jsme v rámci projektu Fondu vzdělávací politiky MŠMT ČR uspořádali řadu aktivit, které obohatily studijní plán o zvané přednášky odborníků z praxe s tématy, která reflektují aktuální situaci našeho školství a proměny současné školy. Studující kladně hodnotili přínos těchto přednášek, atraktivitu nabízených témat, možnost propojení teorie s praxí a příležitost diskutovat s předními odborníky z praxe, jejich zaujetí, v neposlední řadě pak přenositelnost těchto výstupů do praktického života. Mnoho studujících ocenilo, že se jedná o témata, která vnímají jako vysoce aktuální pro učitelskou profesi.
Znalost oboru nestačí
Technické vzdělání je výchozí předpoklad k tomu, abychom mohli ve vyšších ročnících se studenty rozvíjet oborově-didaktickou složku jejich učitelské přípravy. Vedle konvenční přednášky a semináře zde mají své místo pedagogické prezentace jako další, velmi důležitá forma ve vzdělávání učitelů. Tyto prezentace v sobě integrují znalosti, dovednosti a rozvíjení schopností zprostředkovat technické téma žákům střední odborné školy. Jak se na hodinu připravit? Co bych měl své studenty naučit? Jak tohoto cíle dosáhnout? Jak to všechno vyhodnotím? Prostřednictvím jakých úkolů/zadání? Pomocí jakých výukových metod? To jsou jen některé otázky, které jsou řešeny v didaktice odborných předmětů.
Do výuky je možné zařazovat případové studie, videonahrávky vzorových vyučovacích hodin, které lze podrobit didaktické analýze vyučovacího procesu technického předmětu. Významnou složkou učitelské přípravy jsou workshopy, jejichž hlavním smyslem je připravit studenty na pedagogickou praxi, možnost vyzkoušet si hodinu „nanečisto“. Studenti prezentují pedagogická vystoupení, ve kterých integrují dosavadní znalosti získané ve studijním programu Specializace v pedagogice na MÚVS.
Didaktické rozbory poskytují mnoho zajímavých námětů a inspiraci ke zlepšení. Studenti konfrontují své přípravy na hodinu a míru jejich naplnění, reflektují, co se jim povedlo a co ne, včetně zdůvodnění, proč svůj pedagogický výkon takto hodnotí. Řízené
rozhovory se studenty třetích ročníků potvrdily, že se jedná o účinnou metodu, pomocí které získali nadhled, jak mohu svůj předmět lépe učit, jak rozvíjet tvořivost žáků, jak zprostředkovat technické téma žákům. Studenti obecně oceňují možnost okamžité zpětné vazby od sebe samého (sebereflexe), od svých spolužáků (aspekt sociálního zisku), stejně tak i od našich oborových didaktiků.
Vedle okamžité zpětné vazby mají naši posluchači možnost získat videozáznam svých prezentací, vč. zvukových záznamů všech hodnotitelů, kteří se zapojili do diskuse. Tyto aktivity byly mj. i součástí zmíněného projektu Fondu vzdělávací politiky MŠMT ČR, kde jsme zapojili i kolegy z partnerských univerzit a odborníky z učitelské praxe.
Pedagogická praxe
Pro MÚVS je velmi důležitá spolupráce se smluvními středními průmyslovými školami, středními odbornými školami i středními odbornýmí učilišti. Na nich je pod odbornou garancí fakultního učitele realizována pedagogická praxe, během které studenti získají reálnou představu o tom, jak škola funguje. Student se v průběhu pedagogické praxe prostřednictvím náslechů u zkušených pedagogů důkladně seznámí se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, se školním a vyučovacím klimatem, způsobem řízení, rolí studentů a učitelů a jejich vzájemnou interakcí a komunikací. Spolupráce s kvalitními středními odbornými školami představuje záruku kvality vedení uchazečů o pedagogickou profesi učitele v odborném školství.
Souvislá pedagogická praxe podle podmínek školy zahrnuje řadu praktických aktivit i v širším smyslu, jako je např. účast na pedagogické radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise či realizace exkurze. Studující získá se zřetelem na své oborové, aprobační zaměření vhled do vyučovací a mimovyučovací činnosti pedagogických pracovníků, do problematiky výchovného poradenství, seznámí se s činnostmi školního psychologa, metodika prevence a s prací a povinnostmi třídního učitele (vedení třídnických hodin, fungování třídní samosprávy apod.). Také se seznámí s tvorbou a realizací školního vzdělávacího programu, s projektovou dokumentací pro výuku předmětu, oboru (vzdělávací programy, učební plány, učební osnovy, tematické plány atd.) a se související dokumentací (třídní knihy apod.).
Vedle vlastní pedagogické činnosti se Oddělení pedagogických a psychologických studií MÚVS zabývá i vědecko-výzkumnou činností, abychom tak měli „vlastní zdroj“ obohacování a zkvalitňování pedagogického procesu. Výsledky výzkumů jsou publikovány v odborných časopisech v ČR i zahraničí. V posledním roce byly také publikovány dvě vědecké monografie, které jsou pro naše studenty a studentky aktuálně cenným zdrojem nejnovějších pedagogických poznatků.
Učitel by měl být iniciativní, komunikativní, kreativní, samostatný, aktivní, kriticky myslící, inovativní, zvládající stres, schopný budovat a udržet si autoritu, otevřený vůči změnám, empatický vůči žákům, rodičům i kolegům, stále se vzdělávající, entuziastický, morální, příkladný, asertivní, sebereflexivní, flexibilní, empatický, teambuildingový… I díky všem těmto kompetencím a širšímu záběru překračujícímu rámec technického vzdělání se absolventi našich učitelských studijních oborů uplatňují i mimo učitelskou profesi.
Ing. Bc. Pavel Andres, Ph.D.
Masarykův ústav vyšších studií ČVUT
Foto: archiv autora